Mnozí z nás si už ani nedokážou představit drona s kamerou, s jinou než je ta od společnosti GoPro. Odkdy drony zažívají boom, tyhle dvě společnosti si hodně pomáhali a podporovali se navzájem. Teď se zdá, že nastal konec partnerství mezi největším výrobcem dronů DJI a největším výrobcem akčních kamer GoPro. Můžeme očekávat válku?

 

Jak se měnil vztah DJI a GoPro?

Ještě minulý rok společnost DJI povzbuzovala své zákazníky, aby si koupili kamery GoPro a společnost GoPro naopak ukazovala nejvíce ohromující videa z dronu. Z pohledu obou společností šlo o velmi výhodné partnerství. V jedné chvíli se dokonce mluvilo o GoPro-DJI dronu. Avšak zdá se, že právě tu nastali první problémy, a to kvůli poměru rozdělení budoucího profitu. To ale samozřejmě není jediný důvod ukončeného přátelství mezi těmito společnostmi. Jde spíše o vojnu v  dlouhodobém vlastnění platformy pro novou generaci rekreačních zařízení. Trh s drony by měl totiž vzrůst z příjmů 609 milionu dolarů v roce 2014 na 4,8 miliard dolarů na konci dekády.

 

Dron

DJI – suverén ve výrobě dronů

DJI je suverénní výrobce na trhu dronů, svědčí o tom i jeho příjmy ve výši miliardy dolarů. A rozhodně proto nemíní zaspat na vavřínech! Jen tenhle rok firma stihla představit již 3 nové modely, všechny s již vestavěnou kamerou. Buduje si tak hodně silný náskok a GoPro tak bude mít hodně co dělat aby udrželo s DJI krok.

 

 

GoPro – jednička ve výrobě akčních kamer 

I když se na první pohled může zdát, že GoPro je výrazně za DJI, není tomu tak. Příjmy u GoPro se odhadují až na 1,8 miliardy dolarů a silnou stránkou je určitě i jejich rozsáhlá komunita a taky distribuční kanál – vždyť kolik je obchodů, které nabízí GoPro kameru ke koupě? GoPro má hodně široké využití – při extrémních sportech, pod vodou, ale také třeba i pro virtuální realitu. Z tohohle pohledu má GoPro velký potenciál i ve výrobě dronů, které by tak mohli být doplňkem k samotné akční kameře, i když dražším než je kamera sama.

 

GoPro se taky do boje o prvenství na trhu již naplno pustilo. Jedním z kroků je třeba i partnerství s YouTube, aby pomohlo tvůrcům natáčet 360 stupňová, panoramatická videa. Také si najalo Charlotte Koh, bývalou šéfku originální série Hulu, aby zprostředkovala nabídky do studií v Hollywoodu – které jsou také o obsahu a ne nástrojích. A konečně, prvního drona s kamerou od společnosti GoPro bychom se měli dočkat již v první polovině roku 2016.

gopro-hero4

Kdo nakonec vyhraje pomyslnou válku o prvenství na trhu dronů s kamerou ukáže až čas. Prozatím DJI zůstává jednotkou na trhu s drony, stejně jako GoPro na trhu s akčními kamerami.